لوله کاروگیت

لوله کاروگیت به لوله های دوجداره از جنس پلی اتیلن گفته می شود که در لایه بیرونی دارای ظاهری موج دار یا به عبارتی حلقه حلقه بوده و در لایه داخلی خود سطحی صاف دارند.

 بخش داخلی لوله کاروگیت صاف است و این صاف و صیقلی بودن جداره درونی به خاطر این است که سیال بتواند به راحتی درون لوله ی کاروگیت حرکت کند .

بخش بیرونی لوله های کاروگیت مارپیچی و فنری و با حلقه هایی متحدالمرکز و سیاه رنگ است که مجموعه ای از ردیف ها و شیارها روی سطح آن وجود دارد و باعث افزایش مقاومت مکانیکی لوله میگردد.

 تعبیه حلقه ها (شیار ها) در سطح بیرونی لوله کاروگیت می تواند کنترل کننده و متحمل شونده بار مرده یا زنده و یا فشار متحرک بر روی آن باشد که فشار ترافیکی متحمل در این شرایط بسیار حائز اهمیت است.

 این لوله ها از پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) ساخته می شوند که جهت عبور سیالات با ماهیت های فاضلابی، اسیدی ، بازی و پساب های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

 علت حلقه حلقه بودن لایه بیرونی، استحکام‌بخشی و تحمل فشارهای خارجی است ، این نوع لوله ها کلیه فشار های سطحی و زیرسطحی اعم از بار زنده و مرده را به خوبی تحمل می کنند.

محاسبه قیمت لوله کاروگیت

قیمت لوله کاروگیت فاضلابی و وزن آن رابطه مستقیم با فشار کاری آن لوله دارد، هرچه این فشار بالاتر باشد وزن و قیمت لوله بالاتر می رود. با توجه به نوسات بازار و متغییر بودن قیمت مواد اولیه پلی اتیلن بر آن شدیم تا لیست قیمت لوله کاروگیت را روزانه و لحظه ای در اختیار شما مشتریان و خریداران عزیز قرار دهیم و در تلاشیم تا قیمت لوله کاروگیت را برای شما بصورت روزانه بروز رسانی نموده و در سایت فروش کارخانه ناب زیست قرار دهیم.

قیمت لوله کاروگیت

قیمت هر متر لوله کاروگیت

لوله کاروگیت قیمتهای متفاوتی از یکدیگر دارند و هر کارخانه تولید لوله کارگیت نسبت به خط تولید اختصاصی خود که از چه استانداردی پیروی میکند لوله های ساخته شده آن وزن متفاوتی دارند هرچقدر خط تولید پیشرفته تر باشد وزن لوله تولیدی پایین تر خواهد آمد و با رعایت تمامی استاندارد ها و مقاومت حلقوی استاندارد خواهد بود.

این تفاوت قیمت به میزان وزن هر متر لوله پلی اتیلن در هر سایز دارد به اینصورت که مقدار ورن هر متر از لوله های کاروگیت در هر سایز مشخص ضربدر قیمت هر کیلو گرم از مواد پلی اتیلن در هر روز میگردد.

قیمت مواد پلی اتیلن نیز بعلاوه ی ارزش افزوده یا مالیات آن جنس بعلاوه هزینه های تولید و ضایعات و حمل کالا تا کارخانه عددی را حاصل میشود که قیمت نهایی لوله کاروگیت در هر متر میگویند. لوله های کاروگیت در سایزهای ۱۱۰ میلیمتر الی ۲۴۰۰ میلیمتر در گروه تولیدی ناب تولید و عرضه میگردد که زیر به وزن لوله های تولیدی اشاره میگردد. توجه داشته باشید که حمل لوله کاروگیت تولیدی بصورت رایگان در ایران است.

لوله های کاروگیت در سه نوع فشار حلقوی تولید میگردند که عبارتند از ۱۶ کیلو نیوتن، ۳۱/۵ کیلو نیوتن و ۶۴ کیلو نیوتن میباشند که اختصارا SN 4 /SN 8  نامیده میشوند و بر این اساس و بر مبنای وزن هر متر از لوله کاروگیت در سایزهای متفاوت و فشار حلقوی تعیین قیمت میگردند.

لوله کاروگیت همانطور که اشاره شد در سه نوع فشار کاری تولید میگردند که بیشتر در دو نوع اول و با فشارهای SN 4 -SN 8 بیشترین مصرف را دارا میباشند. در جدول زیر میزان وزن هر متر از لوله های کاروگیت در سایزهای ذکر شده ارائه می گردد.

حتما توجه داشته باشید در لوله های کاروگیت وزن لوله اهمیت زیادی در مقاومت لوله نخواهد داشت. ابعاد و اندازه بسیار مهم است و همچنین لوله دوجداره کاروگیت باید در آزمایشگاه بتواند حداقل فشار ۳۱.۵ کیلو نیوتن را متحمل شود. برای لوله دوجداره کاروگیت در استانداردها که در زیر آمده است جدول وزنی تعریف شده است که این جدول به عنوان مرجع برای مواد اولیه ایرانی و خط تولید لوله دوجداره کاروگیت که بسیار قدیمی هستند صادق است.

در خرید لوله دوجداره کاروگیت به نتایج آزمایش لوله دقت نمائید و تولید کننده لوله کاروگیت حتما به آزمایشگاه لوله دوجداره کاروگیت مجهز باشد که ما در ناب زیست به مجهزترین آزمایشگاه تست لوله مجهز هستیم و همچنین محصولات آن کارخانه حتما باید داری نشان ملی استاندارد باشند و ما در کارخانه تولیدی ناب دارای تمامی استاندارد ها و گواهی نامه های ایرانی و بین المللی فتخر هسیتم و مشخصات فنی و کیفیت لوله دوجداره کاروگیت می‌بایستی با استاندارد DIN16961-2 مربوط به کنترل ابعاد و مقاومت حلقوی لوله و EN13476 سایر آزمون‌های مربوط به مشخصات کیفیت محصول مطابقت داشته باشند.

البته با توجه داشته باشید که در تمامی استانداردها و متون مرجع هیچ آزمایشی مربوط به وزن این لوله‌ها وجود ندارد و مورد آزمایش قرار نمیگیرند و اهمیت و دقت آزمایش ها را به سمت موضوعات مهم سوق داده‌‌اند مانند: حداقل مقاومت حلقوی Ring Stiffness برای لوله های کاروگیت براساس استاندارد DIN16961-2 می‌بایستی حداقل معادل SR24=31/5 KN/M2 باشد.

نوع و کیفیت اتصالات لوله کاروگیت مورد نیاز برای لوله‌ها الزاما می‌بایست مطابق با معیارهای فنی ارائه شده در استانداردهای DIN16961-2, EN13476, ASTM-849 باشد.

سطوح داخلی و خارجی لوله و اتصالات باید صاف و تمیز بوده و نباید هیچ گونه شیار و تاول و سوراخ و یا هر گونه ناهمگونی دیگری در آن مشاهده گردد , لایه صاف داخلی لوله درخواستی باید از ‌ضخامت لازم جهت امکان استفاده از سیستم تحت فشار شستشوی لوله Water Jet برخوردار و داخل لوله ها کاملا صاف و دارای پوشش رنگ روشن باشد، مواد اولیه مصرفی برای لایه های خارجی و داخلی مطابق با مفاد استاندارد ISIRI7174 باشد.

مزایای لوله کاروگیت دوجداره

لوله کاروگیت پلی اتیلن بسیار مقاوم در برابر خوردگی هستند زیرا آنها از جنس پلی اتیلن میباشد.

حداقل زمان برآورد شده برای این لوله ها ۵۰ سال است اما این لوله ها را میتوان برای بیش از ۱۰۰ سال نیز مورد استفاده قرارداد.

چگالی لوله کاروگیت دوجداره بسیار پایین تر از سیمان و چدن است بنابراین نیاز برای استفاده از تجهیزات سنگین به حداقل میرسد.

لوله های دوجداره کاروگیت آبهای زیرزمینی و یا خاک را آلوده نمیکنند زیرا این لوله ها در برابر خوردگی مقاوم هستند و در طول زمان سوراخ نمیشوند.

همچنین لوله های کاروگیت در برابر زلزله مقاوم هستند در اثر زمین لرزه نمیشکنند.

 کاربرد های لوله پلی اتیلن کاروگیت

لوله کاروگیت فاضلابی

لوله های کاروگیت جهت انتقال فاضلابهای صنعتی و شهری پسماندها و همچنین سیالاتی که به صورت آبرو هستند و فشار داخلی آنها ۲ بار می باشد کاربرد دارد.

برای لایه روبی و تمیز کردن داخل لوله های فاضلاب هر از گاهی داخل لوله ها را واترجت و شستشو می دهند.

لوله کاروگیت پلی اتیلن لوله هایی هستند که دارای مقاومت حلقوی و مختلفی هستند. لوله های کاروگیت به روش قالبی و با فشار اکسترودر در قالب تولید میشود.

لایه داخلی لوله های کاروگیت به صورت یکپارچه و تزریقی بوده و لایه بیرونی به صورت حلقه های دوار شکل که هر حلقه همدیگر را در روی هم قطع میکنند و به شکل یک حلقه کامل می باشند در حالیکه در لوله اسپیرال کاروگیت حلقه لوله ها از هم فاصله داشته و به صورت مارپیچ می باشد.

لوله های کاروگیت در فشارهای ۱۶ کیلو نیوتن ۳۱.۵ کیلونیوتن و ۶۴ کیلو نیوتن تولید و عرضه می شود .

رنگ داخلی لوله های کاروگیت و اسپیرال معمولا به رنگ روشن تولید میشوند رنگ روشن داخل لوله های کاروگیت این امکان را به پیمانکاران خواهد داد که براحتی داخل لوله را ویدئو متری و یا ویدئو گرافی نمایند.

لوله های کاروگیت در شاخه های ۶ متری به صورت کوپلردار و بدون کوپلر تولید می شوند.

جهت اتصال لوله های کاروگیت به صورت کوپلردار از یک واشر لبه دار که در دور حلقه های روی لوله مهار شده و داخل مادگی کاروگیت نصب می شود.

لوله های کاروگیت با مواد پلی اتیلن PE80 , PE100 و گاها با مواد پلی پروپیلن PP تولید می شوند.

مقاومت مکانیکی بالا به علت ساختار لوله یکی از ویژگی های بسیار مهم لوله کاروگیت است.

چنانچه لوله های فولادی برای عملیات نصب در زیر خاک به کار روند، پارامترهای pH خاک و مقاومت الکتریکی، هر دو باید به خوبی ارزیابی شوند. برای این هدف، می توان لوله فولادی را توسط یک سری مواد، پوشش داد.

پوشش های معمولی برای لوله های فولادی، شامل پوشش گالوانیزه، آلومینیوم، پلیمر و آسفالت است. لوله های پلی اتیلن کاروگیت، محدوده pH وسیع تری را تحمل می کنند.

اتصالات لوله های کاروگیت، با استفاده از روش های مختلف به یکدیگر متصل می شوند. استفاده از روش فشاری، واشر، جوش حرارتی و …، برخی از انواع این روش ها است.

برای تخلیه زیرزمینی، از لوله کاروگیت سوراخ دار استفاده می شود. این سوراخ ها اجازه می دهند که رواناب به خاک اطراف نفوذ کند. برای جلوگیری از نفوذ خاک به داخل لوله، سوراخ با یک پارچه پوشانده می شود؛ به این ترتیب، آب از داخل لوله خارج می شود اما خاک نمی تواند به داخل نفوذ کند.

نصب این سیستم ها در بخش کشاورزی بسیار اهمیت دارد. استفاده از سیستم زهکشی، از سیل زود هنگام در زمین های کشاورزی جلوگیری می کند. پس از بارندگی های زیاد، برخی از معابر و بزرگراه ها، نیاز به تخلیه آب و رواناب جاری شده دارند؛ در این قسمت هم لوله های کاروگیت، چاره ساز هستند.

لوله کاروگیت

 کاربرد لوله کاروگیت در آبرسانی کشاورزی

اگرچه گیاهان برای رشد نیاز به آب دارند، اما اگر میزان آب بیش از مقدار کافی باشد، اثر منفی به دنبال خواهد داشت. دلیل آن این است که ریشه گیاهان نیاز به اکسیژن دارند و خاکی که با آب اشباع شده است، نمی تواند هوا را در خود نگه دارد.

برخی از انواع خاک های کشاورزی، به ویژه آنهایی که غنی از رس هستند، می توانند آب را برای چند روز در خود نگه دارند.

یک سیستم تخلیه زیرزمینی (خط لوله کاروگیت) که در طول یک یا دو روز آب را از یک بخش خارج می کند، می تواند به مقدار زیادی آب و اکسیژن کافی را به گیاهان برساند.

یک سیستم تخلیه زراعی معمولاً شامل تعدادی از لوله ها یا کانال های باز است که آب اضافی را از مزرعه به سمت یک حوضچه زهکشی یا یک آبراه طبیعی به جریان می اندازد.

لوله هایی که در زیر سطح خاک قرار می گیرند، در دیواره خود دارای حفره های کوچک هستند که باعث می شود آب از خاک نفوذ کرده و از آن قسمت خارج شود.

 نقش لوله کاروگیت در جمع آوری رواناب های سطحی چیست؟

پس از بارندگی، مقدار آب جمع شده بر روی سطح بزرگراه ها و پیاده روها به سرعت خشک می شوند؛ اما در حقیقت مقدار زیادی از این آب ها می تواند توسط کف جاده یا خیابان، جذب شود.

رطوبت بیش از حد در پیاده رو می تواند منجر به نقص هایی مانند ترک های بزرگ یا ایجاد چاله ها شود. برای جلوگیری از جذب آب از سطح یک جاده، می توان از سیلانت های پوشش دهنده استفاده کرد.

به طور معمول، چند لایه زیر آسفالت یا پیاده رو وجود دارد که یک سیستم تخلیه زیرزمینی جاده ای را تشکیل می دهند. مستقیماً در زیر آسفالت، یک لایه پایه قابل نفوذ قرار دارد که از مواد گرانولی ساخته شده است و به آب اجازه می دهد تا تخلیه شود.

مهم ترین ویژگی های لوله کاروگیت چیست؟

انعطاف پذیری بالا

مقاومت در برابر شرایط محیطی

دوام و طول عمر بالا

سبک و ارزان

نصب آسان

هزینه پایین


جمعه 26 فروردین 1401
بؤلوملر :